Piala Dunia Bike Mountain - Berbasikal
Berlumba

Piala Dunia Bike Mountain - Berbasikal

Video: Follow Me - New Zealand - Behind the Scenes (September 2020).

Anonim
gambar

Gee Atherton, yang memenangi dua perlumbaan pertama musim 2013 Piala Dunia, menghadapi cabaran sengit dari Steve Smith di Leogang. (Matt Delorme)

Piala Dunia Bike Mountain 2013 UCI menyempurnakan Ahad dengan pusingan keenam seri downhill yang diadakan di Leogang, Austria. Perlumbaan itu mengambil kepentingan khusus kerana ia akan menentukan juara siri untuk tahun 2013. Rachel Atherton (GT Factory), walaupun menduduki tempat kedua untuk Emmeline Ragot (Lapierre Gravity Republic), mudah memenangi gelaran keseluruhan dalam pertandingan wanita. Perlumbaan lelaki lebih dekat. Gee Atherton (GT Factory) telah memimpin semua musim, tetapi Kanada Steve Smith (Devinci Global Racing) sedang menunggang jalan yang panas dan telah menarik ke dalam 17 mata Atherton pada masa seri itu ditarik ke Leogang. Smith kemudian mencatatkan perlumbaan kelayakan terpantas dan akan bermula yang terakhir. Judul ini akan pergi ke sesiapa yang selesai lebih tinggi-Smith atau Atherton.
Tetapi pertama, wanita mengambil kursus. Perlumbaan itu menyaksikan perolehan yang mantap pada penunggang di tempat duduk yang panas, kerana masa utama telah diketepikan. Manon Carpenter (Saracen Madison), yang mula keempat dari yang terakhir, adalah yang pertama selesai dalam masa kurang daripada empat minit. Namun, masa yang dipimpinnya agak singkat, ketika Ragot melewati dua pelumba kemudian, mengetuk hampir lima detik dari waktu Carpenter. Satu-satunya pelumba yang ditinggalkan adalah Atherton, yang telah menguasai musim ini, memenangi empat Piala Dunia dan gelaran kejuaraan dunia. Pelumba Britain itu adalah empat per sepuluh saat ke depan pada perpecahan pertama, tetapi kehilangan semua oleh bahagian kedua dan jatuh di belakang setengah saat pada penamat.
"Ia bagus untuk menamatkan musim dengan kemenangan lain, " kata Ragot. "Saya bersenjata untuk menang, saya tahu saya membuat beberapa kesilapan pada akhirnya dan merosakkan bahagian terakhir saya mengambil beberapa risiko, tetapi tidak terlalu banyak, saya tidak mahu jatuh dan kehilangan keseluruhan saya kedua."
Atherton tidak pasti di mana dia kehilangan masa, dan kecewa untuk datang ke tempat kedua, walaupun dia mudah memperoleh gelaran keseluruhan. "Satu kemenangan, kemenangan Piala Dunia, adalah kemenangan Piala Dunia, dan saya mahu memenangi ini dengan pasti. Sedikit saya tahu yang baik untuk keluar dari musim dengan orang lain menang. Ia pasti akan mendorong saya musim sejuk ini. Sekarang saya mempunyai setengah saat untuk mencari musim sejuk ini. "
Atherton membawa gelaran keseluruhan wanita dengan 1, 295 mata kepada 1, 165 Ragot, diikuti oleh Carpenter pada 1, 045. Tahnee Seagrave (Pusingan FMD / Kitaran Intensif) memenangi gelaran junior, dan menduduki sembilan tempat keseluruhan.

Ragot memenangi kemenangan kedua musim ini, meraih dominan Rachel Atherton. (Matt Delorme)