95 Giro d'Italia: Riders to Watch
Berlumba

95 Giro d'Italia: Riders to Watch

Video: Cycling - Giro d'Italia 1995 Part 1 (September 2020).

Anonim

Jelajah Italia 2012 bermula Sabtu di Herning, Denmark, dan berakhir tiga minggu kemudian di Milan, Itali. Berikut adalah 11 penunggang yang akan mencari percikan di Grand Tour musim pertama. - Whit Yost

Michele Scarponi (Lampre-ISD)

Michele Scarponi dari Itali diisytiharkan sebagai juara pada Giro d'Italia 2011 berikutan penggantungan retroaktif dan kehilangan kelayakan dari Alberto Contador (Saxo Bank-SunGard) dari Sepanyol. Scarponi kembali ke perlumbaan tahun ini berharap dapat memenanginya di jalan raya, bukannya di ruang sidang.
Seorang pendaki yang berbakat, Scarponi harus cemerlang semasa minggu ketiga pergunungan. Dia mendapat manfaat dari pasukan yang kuat, yang mempamerkan juara Giro Damiano Cunego dan juara peringkat Diego Ulissi.
Berkaitan: Scarponi untuk Menerima Giro Pink Jersey Contador

Damiano Cunego (Lampre-ISD)

Selepas kemenangan Cunego pada tahun 2004 Giro, negaranya percaya bahawa mereka mempunyai campionissimo baru. Lagipun, Cunego memenangi perlumbaan pada hanya 22, dan masa depannya kelihatan cerah. Tetapi ia terbukti sebagai kemenangan Grand Tour Cunego, sekurang-kurangnya setakat ini. Tahun lepas Cunego menduduki tempat keenam di Tour de France dan sekali lagi kelihatan menjadi pesaing dalam perlumbaan tiga minggu. Dia mengatakan dia hanya memburu kemenangan di Itali, tetapi dia berkata demikian pada 2004, ketika ia menewaskan rekan setim dan Giro pemenang dua kali, Gilberto Simoni.

Ivan Basso (Liquigas-Cannondale)

Pemain Itali, Ivan Basso datang ke 2012 Giro berharap dapat memenangi jersi ilia rosa yang ketiga, atau jersi merah jambu, sebagai juara keseluruhan Grand Tour. Dia memenangi perlumbaan pada 2010, namun melangkauinya tahun lalu untuk memberi tumpuan kepada Tour de France. Kemenangan ketiga akan menandingi Basso di puncak eselon Juara Giro-Fausto Coppi, Eddy Merckx, Gino Bartali, dan Bernard Hinault. Selepas musim kemarau yang terukir, Basso datang ke perlumbaan sedikit di bawah borang. Lawan-lawannya perlu mengambil masa dari dia pada awal perlumbaan.

Fränk Schleck (RadioShack-Nissan)

Fränk Schleck dari Luxembourg adalah penambahan minit terakhir pada senarai Giro RadioShack, selepas penarikan balik pemain Jakob Fuglsang, kapten pasukan asalnya. Pemenang tempat ketiga tahun lalu di Tour de France, Schleck mengetuai pasukan yang kuat di Itali. Walaupun perubahan mendadak dalam program perlumbaannya bermakna dia memasuki perlumbaan tidak cukup di puncak permainannya, dalam satu peristiwa yang melelahkan yang paling sukar pada minggu terakhir, dia dapat mencari dirinya sendiri pada masa yang tepat. Dan kali terakhir salah seorang pelumba RadioShack Johan Bruyneel adalah tambahan pada minit terakhir kepada pemain Giro-Alberto Contador pada 2008-memenangi perlumbaan.
Berkaitan: Fränk Schleck untuk Membawa RadioShack dalam Giro

Roman Kreuziger (Pasukan Astana Pro)

Roman Kreuziger dari Republik Czech akan bertukar menjadi 26 pada 6 Mei, tetapi dia sudah mempunyai tiga jelajah Grand 10 terbaik pada résuménya. Prestasi terbaik Kreuziger datang pada tahun lalu Giro, ketika ia selesai keenam secara keseluruhan dan memenangi pelia blanca, atau jersey putih, sebagai penunggang Best Young. Dia datang ke perlumbaan tahun ini berikutan beberapa persembahan yang kukuh, dengan matlamat penamat di podium di Milan.

Joaquim Rodríguez (Pasukan Katusha)

Joaquim Rodríguez menduduki tempat keempat dalam Giro tahun lepas, hasil yang agak mengecewakan bagi penunggang pemikiran banyak akan mencabar Alberto Contador untuk menang. Tumit Achillesnya selalu menjadi percubaan masa-sesuatu yang beliau harapkan tidak akan menjadi faktor utama tahun ini kerana kursus ini kurang daripada tahun lalu. The Spaniard datang dari coretan panas selepas tunggangan cemerlang di musim bunga Klasik-termasuk kemenangan di Flèche Wallonne.

Mark Cavendish (Sky Pro Cycling)

Great Britain's Mark Cavendish baru-baru ini mengambil beberapa minggu dari perlumbaan untuk kelahiran anak pertamanya; dia kembali ke pertandingan minggu lalu di Tour of Romandie, salah satu perlumbaan pemanasan tradisional Giro. Ketua Manifesto Manx ke Itali berharap untuk mendapatkan kembali cara kemenangannya, selepas rakan sepasukan Bradley Wiggins mendapat banyak perhatian musim semi ini. Dengan beberapa peringkat rata dalam minggu pembukaan perlumbaan, juara jalan dunia kini harus mempunyai sedikit masalah menambah tujuh peringkat Giro menang pada résumé yang sudah mengagumkan itu.

Tyler Farrar (Garmin-Barracuda)

Tyler Farrar dari Amerika (ketua "adil-uh") mengetuai Giro berharap dapat mencari kaki-kaki pelariannya pada masa Tour de France dan Olimpik di London. Farrar memenangi dua peringkat di Giro pada tahun 2010, tetapi menarik diri dari perlumbaan tahun lepas selepas kematian Wouter Weylandt (Leopard-Trek) rakannya yang dahsyat di Peringkat 3. Seperti Cavendish, Farrar akan berada di barisan depan di peringkat lumba perlumbaan.

Berkaitan: Perbualan Dengan Tyler Farrar

José Rujano (Androni Giocattoli)

Pada Peringkat 9 Giro tahun lepas, hanya ada seorang penunggang yang dapat tinggal bersama Alberto Contador pada pendakian ke José Rujano, Gunung Etna-Venezuela. Seorang pendaki kecil, dia unggul di pergunungan yang tinggi, di mana nisbah kekuatan-beratnya yang unggul memberikan kelebihan yang besar kepadanya. Dengan satu lagi minggu terakhir yang hebat pada tahun ini, cari Rujano untuk menamatkan podium terakhir di Milan, mungkin memakai azzura, atau jersi biru, sebagai King of the Mounts.

Filippo Pozzato (Farnese Vini)

Filippo Pozatto dari Itali adalah salah seorang pelumba terkuat dalam kelas Klasik ini, namun dia mengakhiri kempennya dengan tidak menunjukkan apa-apa. Sekarang dia menuju ke Itali berharap dapat memenangi satu atau dua peringkat untuk tifosi, atau penggemar sukan Italia. Pozzato bukan satu-satunya bintang Klasik yang menggunakan Giro untuk menebus peluang yang tidak dijangka-Alessandro Ballan dan Thor Hushovd dari Team Racing BMC juga mengambil langkah awal.