10 Sebab Menonton Paris-Roubaix - Berbasikal
Berlumba

10 Sebab Menonton Paris-Roubaix - Berbasikal

Video: THEMOVE 2020 Best of Paris-Roubaix (September 2020).

Anonim
paris roubaix 2014

Ludlum123 melalui Flickr

Lihat Galeri 10 Foto

tetedelacourse melalui Flickr

Melihat Rider Mengambil Pada Cobblestones

Paris-Roubaix adalah lima monumen berbasikal terbesar (perlumbaan basikal profesional yang paling tua, paling sukar, dan paling legenda dalam berbasikal profesional), tetapi jangan membiarkan anda menipu: Ini adalah perlumbaan paling menghantui pada kalendar. Sebabnya? Kira-kira 53 kilometer jalan yang dibarisi dengan batu bulat (dipanggil pavé), kebanyakannya berusia beratus tahun.

BERKAITAN: Cara Menunggang Cobbles dan Rough Roads

Ini bukan batu permata hiasan yang mungkin anda dapati di pinggir jalan pinggir bandar. Tidak, ini adalah batu besar-kira-kira saiz kepala bayi (dalam bahasa Belanda mereka sebenarnya dipanggil kinderkoppen, yang bermaksud itu) - yang kelihatan dan merasa seolah-olah mereka telah jatuh ke tempat dari langit. Batu-batu ini memberikan ciri-cirinya, dan percaya atau tidak, mereka adalah spesies yang terancam: Organisasi sukarelawan yang dipanggil Les Amis de Paris Roubaix didedikasikan untuk melindungi mereka daripada membuka dan mengekalkannya agar dapat digunakan dalam tahun perlumbaan.

1 dari 10

Nicola / Wikimedia Commons

Lap Akhir dalam Velodrome

Trek berbasikal adalah salah satu sukan paling popular di dunia pada abad ke-19, dan kebanyakan bandar utama di Eropah (dan banyak di Amerika Syarikat) mempunyai velodromes. Roubaix membuka velodrom luarannya yang pertama pada tahun 1895 dan, menurut ahli sejarah berbasikal Peter Cossins, akan menjadi tuan rumah beberapa bintang dalam tahun-tahun akan datang termasuk legenda Afrika-Amerika Marshall "Major" Taylor dan Perancis Maurice Garin, yang kemudian memenangi Tour de France pertama.

BERKAITAN: The 12 Coolest US Velodromes

Dalam cubaan untuk menghasilkan beberapa buzz mengenai velodrom baru, pada 1896 pegawai tempatan memutuskan untuk menjadi tuan rumah perlumbaan jalan (masih merupakan jenis acara berbasikal yang agak baru) yang akan bermula di Paris dan selesai di velodrome. Walaupun velodrom asal kini hilang, tradisi kekal. Velodrome yang "lebih baru" dibina pada pertengahan abad ke-20, dan penunggang telah menamatkan Paris-Roubaix dengan 1.5 pusingan trek konkritnya (dengan beberapa pengecualian) sejak tahun 1943. Ini bermakna penonton mendapat pandangan yang baik apabila ia tuduhan!

2 daripada 10

foto! melalui Flickr

Anda Sejarah Buff

Paris-Roubaix dikenali sebagai "mesra" sebagai "Neraka Utara" -dan tidak, kata Cossins, kerana batu-batunya.

Perlumbaan itu terpaksa mengambil beberapa tahun semasa Perang Dunia I. Selepas perang, organisasi perlumbaan menghantar satu pasukan kecil untuk mengejar kursus perlumbaan, sebahagian besarnya telah melalui beberapa medan tempur yang paling dahsyat dalam perang. Mereka terkejut dengan kehancuran yang ditinggalkan dalam Perang Besar, sebuah landskap neraka yang tidak menyerupai kawasan desa yang menjadi tuan rumah perlumbaan pada tahun-tahun sebelumnya.

BERKAITAN: Pelajaran Sejarah ini Ditunjuk oleh Basikal

Selain memberikan nama julukan, perang itu membawa kehidupan dua juara Roubaix, Octave Lapize dan Francois Faber, dan edisi 1919 bermula dengan satu minit keheningan untuk menghormati mereka yang telah kehilangan nyawa.

3 dari 10

Tim Moreillon melalui Flickr

Oh lelaki, lumpur!

Lumpur sering memainkan peranan dalam menentukan hasil Paris-Roubaix, kerana kebanyakan jalannya digunakan terutamanya oleh petani sepanjang tahun. Akibatnya, pada awal April batu-batu itu sering ditutup dengan lapisan lumpur yang tebal dan licin. Sekiranya kering, lumpur ini berubah menjadi habuk halus yang merangkumi penunggang dan motosikal mereka di dalam serbuk seperti coklat. Sekiranya ia basah, ia dilapisi dengan pekat dan kotor yang sering menjadi sukar untuk memberitahu siapa siapa.

BERKAITAN: Bagaimana Melompat Limbah Seperti Pakar

Lumpur sangat buruk pada tahun ini bahawa penganjur perlumbaan juga memikirkan untuk mengalihkan perlumbaan untuk mengelakkan beberapa bahagian yang lebih khianat. Keputusan sedemikian akan dibenci oleh peminat, tetapi disambut oleh peloton.

4 dari 10

Jack Thurston / Wikimedia Commons

Seksyen Race Jadi Liar, Mereka Dapatkan Nickname Sendiri

Setiap hamparan pavé dipanggil secteur. Terdapat 27 daripada mereka dalam edisi tahun ini, masing-masing diberi penarafan bintang mengikut panjangnya, ketidakteraturan batu baling, keadaan umum sektor itu, dan lokasinya dalam perlumbaan. Daripada 27 sektor ini, yang paling terkenal ialah Trouée d'Arenberg bintang 5 atau "Arenberg Trench" melalui hutan Wallers.

Dikenal oleh penggemar semata-mata sebagai "Hutan, " sektor 2.4km ini menandakan medan perang utama perlumbaan pertama. Penunggang mesti keluar dari hutan dengan selamat untuk kekal dalam pertengkaran untuk menang. Oleh itu, ada pertempuran sengit untuk memasuki peregangan di hadapan peloton pengisian, dan kemalangan adalah biasa kerana para penunggang cuba mengekalkan kelajuan dan kedudukannya di atas batu-batu berbahaya Hutan itu.

5 daripada 10

tetedelacourse melalui Flickr

Oggling Equipment Next-Gen

Untuk acara yang menghukum Paris-Roubaix, para penunggang, kakitangan, dan penaja peralatan pasukan telah lama mencari kaedah yang berkesan untuk melembutkan pukulan: Lebih lebar, payung buatan tangan yang lebih lebar untuk meredakan perjalanan dan mengelakkan rumah pangsa; pita gelung skateboard untuk menyimpan botol air di tempat; dan lapisan tambahan pita bulat untuk melindungi tangan pengendara adalah beberapa modifikasi kontemporari yang lebih popular. Tangki penangguhan, rangka penggantungan dwi-ganda dan sepeda cyclocross telah digunakan pada masa lalu.

Tahun ini akan menyaksikan ketibaan brek cakera ke Paris-Roubaix. Diluluskan untuk perlumbaan jalan raya lepas ini, beberapa pasukan dijangka akan menunggang mereka Ahad ini.

6 dari 10

Felouch Kotek / Wikimedia Commons

Pengawal Legenda, Persaingan Panas

Tom Boonen dari Belgium (Etixx-Quick-Step) sudah mempunyai empat kemenangan Roubaix pada resumenya, dan boleh memecahkan rekod dengan kemenangan kelimanya Ahad. Bentuk Boonen adalah sedikit tanda tanya sekarang, walaupun: Dia berharap untuk memanfaatkan pengalamannya dan pasukannya yang sangat kuat tahun ini. Saingannya, Fabian Cancellara dari Switzerland (Trek-Segafredo), boleh mengikat dirinya dengan Boonen dan pensiunan Belgia Roger De Vlaeminck jika dia menang apa yang akan menjadi neraka keempatnya di Ahad Utara.

BERKAITAN: Rekod Klasik Spring Cancellara dan Boonen Mata

Menunggang musim lalu sebagai pemain profesional, Cancellara berada dalam kedudukan teratas (dia menduduki tempat kedua dalam Kejohanan Flanders Ahad lepas) dan tidak akan suka apa-apa untuk menamatkan kerjayanya dengan kemenangan Roubaix yang lain. Kedua-dua juara itu perlu menangkis juara dunia Peter Sagan (Tinkoff), dan penunggangnya dijangka mengambil tongkat sebagai bintang klas klasik Klasik selepas kedua-dua Cancellara dan Boonen hilang. Sagan memenangi Monumen pertamanya di Flanders hujung minggu lalu, dan mempunyai peluang hebat untuk menyelesaikan double Flanders-Roubaix yang sukar.

7 daripada 10

tetedelacourse melalui Flickr

Malah Peminat Watching Worth

Beribu-ribu peminat baris masing-masing dari 27 sekte Paris-Roubaix, atau seksyen, dari batu-batu kecil, bersemangat untuk tangan pertama melihat tindakan itu. Malah, dengan pemandu yang baik dan peta, mungkin untuk melompat ke hadapan dan melihat empat atau lima bahagian sepanjang perlumbaan. Sudah tentu, peminat menjadi semakin bertambah dan semakin sengit apabila perlumbaan berlangsung, didorong oleh bir dan berharap penunggang kegemaran mereka akan menang. Hanya melalui sempadan dari Belgium, peminat Belgium sangat lazim. Ada yang turun di RV beberapa hari sebelum perlumbaan membawa bendera, pakaian, dan-apakah kita menyebut bir?

BERKAITAN: Bagaimana Menjadi Superfan Berbasikal

8 daripada 10

Jérémy-Günther-Heinz Jähnick / Wikimedia

Cabaran Jangan Berhenti di Selesai

Satu perlumbaan yang sukar ini layak mendapat trofi untuk menandingi wataknya. Oleh itu masuk akal bahawa pemenang Paris-Roubaix menerima sendiri, batu besar penuh saiznya. Pemandangan pelumba yang letih dan kurus cuba menaikkan hadiah berat ke atas kepalanya telah menjadi salah satu pemandangan yang lebih lucu dalam berbasikal profesional. Dan ya, beberapa telah menjatuhkannya-malangnya tidak pada diri mereka sendiri. Bayangkan kes paparan Tom Boonen perlu jika dia berjaya memenangi trofi kelima beliau!